مهمترین نکات در ارتباط با غذای کودک یک ساله

کودک یک ساله باید چه غذایی مصرف کند؟

تغذیه درست همواره مهمترین عامل رشد و تکامل بدن انسان است. هر یک از ارگان ها و اعضای بدن برای انجام درست وظایف خود نیاز به سوخت و مواد مغذی مناسب خود دارند که یکی از مهمترین و در عین حال بزرگترین منابع تامین این مواد، تغذیه و خوراک روزانه‌ای است که مصرف میکنیم. هر کدام از مواد موجود در سبد تغذیه ما، شامل هزاران نوع مختلف از پروتئین، مواد معدنی، مواد آلی و … است. حالا که اهمیت تغذیه را بر بدن انسان می دانیم و بر کسی پوشیده نیست که برای رشد و نمو کامل و درست باید تغذیه‌ای مناسب داشت، به سراغ کودکان و اهمیت تغذیه برای آنها می‌رویم. در این بلاگ از الا همراه ما باشید تا به شما پاسخ یک سوال بسیار مهم یعنی غذای کودک یک ساله چیست را بدهیم. 


 

مهم ترین نکته در ارتباط با تغذیه کودک یک ساله

پیش از صحبت درباره هر موضوع دیگری باید خاطر نشان کرد که همواره تا سنین دو سالگی، شیر مادر بهترین و در عین حال مهمترین منبع تغذیه نوزاد است. تغذیه نوزاد از شیر مادر سبب افزایش سطح سیستم ایمنی، بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن و رشد و نمو کامل و سریع نوزاد می‌شود. تمام موارد دیگری که در این نوشته نام خواهیم برد همگی مکمل هایی برای شیر مادر بوده و هیچگاه توان جایگزین شدن با آن را ندارند. در بلاگ فواید شیردهی مادر به نوزاد در ارتباط با این موضوع بحث کرده ایم که به شما والدین عزیز توصیه می کنیم آن را از دست ندهید.

مهم ترین نکته در ارتباط با تغذیه کودک یک ساله
 

روند شکل گیری عادت های غذایی کودکان

عادت های غذایی در کودکان می‌توانند از همان سنین ابتدایی تولد شکل بگیرند و تا سالیان دراز همراه او باشند. انتخاب کردن یک تغذیه مناسب برای کودک یک ساله باعث کمک به رشد، بهبود ذائقه و افزایش سطح سلامتی او خواهد شد. در کل به این موضوع توجه داشته باشید که نمی‌توان یک برنامه غذایی خاص و با ترتیبی مشخص برای کودکان 1 ساله تعیین کرد ولی در ادامه‌ی این نوشته، خوراکی و مواد غذایی خاصی را که میتوانند رژیم غذایی کودک یک ساله شما را بهبود بخشند معرفی میکنیم.


 

غذای کودک یک ساله شامل چیست؟

مواد غذایی ضروری کودک یک ساله شما به 4 دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از 

 

  1. پروتئین ها: انواع و اقسام مختلفی از پروتئین های حیوانی و گیاهی وجود دارند. کودک یک ساله قادر است تا گوشت قرمز و سفید را در ابعاد کوچک و کامل پخته شده جویده و هضم کند. از سوی دیگر استفاده از پروتئین گیاهی همچون عدس و لوبیا نیز می‌تواند گزینه خوبی برای حضور در رژیم غذایی کودک یک ساله باشد. البته به این شرط که پیش از مصرف لوبیا و عدس آنها را کامل پاک کرده و بپزید جوریکه به راحتی زیر دندان کودک شما له شود و هضم آن برایش ساده باشد.

 

  1. سبزیجات: خواص سبزیجات بر سلامتی خردسالان تا بزرگسالان بر هیچکس پوشیده نیست.برای همین لازم است تا استفاده از سبزیجات رانیز در تغذیه کودک یک ساله خود مد نظر داشته باشید. سبزیجات ممکن است به علت نداشتن مزه‌ی خیل خاص و متفاوتی، برای کودکان جالب نباشند ولی یکی از راه های ساده برای جذاب کردن تجربه‌ی مصرف سبزیجات، پوره کردن آنهاست. اگر در این حین مقداری طعم شیرین نیز به این پوره اضافه کنید مطمئنا کودک شما طرفدار پر و پا قرص سبزیجات خواهد شد.

سبزیجات

  1. غلات:  استفاده کردن از غلات به سبب داشتن فیبر زیاد، بسیار توصیه می‌شود. فیبر باعث بهبود کار دستگاه گوارش شده و دفع غذا را نیز راحت تر میکند. به همین سبب مصرف میزان مناسبی از فیبر موجود در غلات سبب جلوگیری از یبوست نوزاد نیز می‌شود.

 

  1. میوه: تقریبا همه‌ی افراد یک یا چند نوع میوه مورد علاقه خود را دارند. این نشان دهنده‌ی این موضوع است که تقریبا هیچ کس از میوه بیزار نیست چرا که میوه ها در کنار داشتن طعم و مزه دل انگیز، خواص بسیار فراوانی نیز دارند. استفاده کردن از میوه‌هایی همچون انواع توت، سیب، مرکبات، انگور، آناناس و آووکادو به صورت تکه‌های کوچک و یا پوره در رژیم غذایی کودک یک ساله توصیه می‌شود.

مقاله پیشنهادی : مراقبت از پوست کودک در تابستان

نکات اساسی آماده سازی غذای کودک یک ساله

در این بخش به طور خلاصه به بررسی چند نکته‌ی اساسی در ارتباط با آماده سازی غذای کودک خواهیم پرداخت.

 

به یاد داشته باشید که به طور متوسط هر کودک در سنین یک سالگی به ازای هر 2.5 سانتی متر از قدش باید چیزی ما بین 40 تا 50 کالری در روز دریافت کند. برای مثال اگر قد کودک شما 80 سانتی متر است، باید حداقل 1280 کالری در برنامه غذایی او وجود داشته باشد. 

 

بی اشتهایی ممکن است گاهی اوقات به سراغ کودک شما بیاید بنابراین هیچ گاه به زور او را مجبور به خوردن غذا نکنید. کودکان در سنین یک سال به بعد گاهی ممکن است که از غذا خوردن زده شده و یا سرپیچی کنند. به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از روش های قدیمی و اجبار کردن کودک به خوردن غذا، او را به حال خود بگذارید. مطمئن باشید که تا نهایتا یک یا دو روز دیگر او با اشتهایی بیش از قبل به سراغ غذا خواهد آمد.

 

کودک خود را تک غذا بار نیاورید. حتما به این موضوع دقت داشته باشید که وجود تمامی مواد غذایی ذکر شده در این نوشته در رژیم کودک یک ساله شما ضروری و واجب است به همین دلیل بهتر است که با کمی چاشنی خلاقیت، غذاهایی که ممکن است برای کودک شما جذا و خوشمزه نباشد را تبدیل به یک وعده‌ی هوس برانگیز کنید. در اینصورت کودک شما ذائقه غذایی مناسب تری خواهد داشت و در آینده بد غذا نخواهد شد.

نکات اساسی آماده سازی غذای کودک یک ساله

اجازه بدهید که زمان غذا خوردن یک زمان تفریح برای کودک شما باشد. بارها دیده ایم که بسیاری از کودکان در هنگام غذا خوردن، با ناهار یا شام خود بازی میکنند و سر و صورت خود را کثیف می‌کنند. به شما توصیه میکنیم که بگذراید کودک تان در زمان غذا خوردن شادی کرده و به اصطلاح با محیط و غذای خود ارتباط بگیرد. در نهایت برای حفظ بیشتر پاکیزگی در این مدت نیز به شما استفاده از زیرانداز بازی و غذا را پیشنهاد می دهیم. 

 

 

تعداد مناسب وعده های غذایی برای کودکان یک ساله و زمان مناسب این وعده ها

بیشتر کودکان در این سن باید روزانه 3 وعده اصلی و 2 میان وعده داشته باشد. به دلیل این که در این سن فعالیت کودک زیاد و معده او کوچک است، لازم است در زمان هایی تعیین شده و منظم، بدون منتظر ماندن برای درخواست غذای کودک به او غذا بدهید. 

 

میان وعده برای کودک یک ساله

علاوه بر وعده های اصلی، یک میان وعده در صبح و یک میان وعده در عصر برای کودک لازم است. در این میان وعده ها از غذای جامد برای کودک استفاده کنید و در صورتی که فاصله زمانی بین وعده های اصلی زیاد است، می‌توانید میان وعده سوم را اضافه کنید.

 

با توجه به ساعات بیداری و خواب کودک برای او برنامه غذایی تعریف کنید. برای مثال کودکی که صبح زود بیدار می‌شود، قبل از آماده شدن وعده صبحانه به یک میان وعده نیاز دارد. همچنین کودکی که دیر می‌خوابد بعد از شام به یک میان وعده نیاز پیدا خواهد کرد.

 

در صورتی که شما به برنامه غذایی کودکتان پایبند باشید، کودک شما در طول روز به دلیل گرسنگی بیقراری نخواهد کرد و به دلیل اطلاع کودک از برنامه غذایی، درخواست میان وعده نیز نمی‌کند. برای شروع، از برنامه غذایی زیر برای کودک خود استفاده کنیدو سپس بر اساس نیاز های کودک، آن را تغییر دهید:

قبل از 7 صبح: میان وعده قبل از صبحانه، در صورتی که کودک شما زود از خواب بیدار می‌شود؛ بیسکویت سبوسدار به همراه یک لیوان شیر یا مقداری موز، گزینه مناسبی برای این وعده است.

7:30 تا 8 صبح: صبحانه

10 تا 10:30 صبح: میان وعده صبح

12:30 ظهر: نهار

3 تا 3:30 عصر: عصرانه یا میان وعده عصر

5:30 تا 6 عصر: شام

بعد از 8 شب: میان وعده پس از شام، برای کودکانی که دیر می‌خوابند. لازم است این وعده تکراری باشد و غذایی باشد که کودک آن را بیشتر از شام دوست نداشته باشد. در غیر این صورت کودک شام نمی‌خورد تا یک میان وعده دوست داشتنی بعد شام بخورد.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: همه چیز در ارتباط با غذای کمکی نوزاد

 

حجم غذای کودک یک ساله

به طور کلی در هر وعده غذایی به اندازه ای باید به کودک خود غذا بدهید تا سیر شود. همواره با مقدار کمی از غذا که در بشقاب کودک خود قرار می‌دهید شروع کنید و در صورتی که کودکتان سیر نشد، به اوپیشنهاد غذای بیشتر بدهید اما در نظر داشته باشید که معده کودک شما کوچک است. در ادامه مقدار مناسب برخی از غذاها را در یک وعده غذایی کودک یک ساله بیان می‌کنیم، اما لازم است در نظر داشته باشید که ممکن است کودک در یک وعده پرخوری داشته باشد و در یک وعده کمتر از حد میزان غذا بخورد.

بیسکویت سبوسدار: 1 الی 3 عدد

کره بادام زمینی: یک قاشق غذاخوری به همراه نصف برش نان تست

غلات پخته یا پاستا: یک چهارم فنجان

میوه تازه: یک تکه متوسط

سبزیجات خام: یک تکه کوچک

گوشت: 30 الی 60 گرم

ماست: یک سوم فنجان

شیر: نصف فنجان

تخم مرغ: یک عدد

 

ممکن است در ابتدا با مقایسه این حجم از غذا با غذای خودتان فکر کنید که کودک شما کم غذا می‌خورد یا این مقدار غذا برای او کافی نیست. اما لازم است در نظر داشته باشید که معده کودک شما کوچک است. همچنین کودکان بر اساس احساس سیری و گرسنگی غذا می‌خورند و از این بابت جای نگرانی ای نیست. برای اطمینان پیدا کردن از این که آیا کودک به اندازه کافی غذا می‌خورد یا خیر، به رشد او دقت کنید. کودکی که به خوبی رشد می‌کند به اندازه کافی غذا دریافت می‌کند. همچنین جدا از حجم غذا، کیفیت غذای کودک نیز حائز اهمیت است و لازم است اطمینان حاصل کنید که کودک شما از همه گروه های غذایی در طول روز مصرف داشته باشد.

مقاله پیشنهادی : دستور پخت چند غذای سالم برای کودکان

سخن پایانی 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم که شما والدین عزیز را با رژیم و غذای کودک یک ساله آشنا کنیم. در این نوشته شما را با انواع مواد مغذی مورد نیاز کودک دلبندتان آشنا کردیم و نکاتی مهم را در ارتباط با آماده سازی غذا برای او گوشزد کردیم. به یاد داشته باشید که تغذیه مهم ترین و اصلی ترین عامل رشد و نمو کودک دلبند شما خواهد بود بنابراین بهتر است که در کنار استفاده از مطالب گفته شده در این بلاگ، هموازه نظرات یک متخصص تغذیه کودکان را نیز مورد استفاده قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی